Tuesday, April 5, 2011

The New Me


Salam.
It's been a long time..... Can I blame Facebook for this? haha anyway here I am, trying my best to write a few words here to update my new me.

Orang kata, kalau jodoh sudah sampai, perkara ini akan berlaku sekelip mata sahaja. Sesuatu yang tidak diduga telah berlaku. Pada suatu hari, iaitu pada 26 Februari 2011, masatu Hari Sukan Sekolah. Telefon berdering. Emak telefon untuk bercakap dengan Nani. Emak kata ada hal penting nak cakap dengan Nani. Manalah Nani ada pada masa itu kerana Nani pergi berkursus, lagipun kan masa tu sukan sekolah. Apalah yang penting tu mak?

Petang itu kami pulang ke kampung. Emak kata ada orang nak datang merisik pada keesokan harinya iaitu pada 27 February 2011 selepas asar. Masing-masing teruja dan tertanya-tanya. Siapakah orang yang hendak merisik itu dan siapakah yang dirisik itu. Apatah lagi wakil yang datang merisik itu ialah Kakang yang tinggal di lorong dua! Siapakah dari lorong dua yang hendak merisik anak gadis Pakji Zaini? Salmah? Nani? Malam itu Nani tak lena tidur.

Keesokan harinya, saya pulang ke KL sebelum asar kerana saya ada tuisyen pada pukul 4 petang. Nani, awal pagi sudah ke KL untuk berjumpa dengan rakan-rakan Facebooknya. Selepas habis tuisyen saya menelefon emak bertanyakan khabar berita. OMG, terkejutnya saya. Lidah kelu untuk berkata-kata. Seluruh badan berpeluh. Untuk seketika saya terdiam.

I seek Allah to help me. I asked Allah to give me His blessings. I pray to God to give me the courage to face all challengers. I waited for His guidance. Finally I've made up my mind. And on Sunday, after Asar, the representatives came and my parents gave him my answer. And on 20th Mac 2011, we had a small ceromony for my engagement with him. I was officially engaged to be married to Rajali Hassan.
From him.From me.
The Ring.

Begitulah ceritanya. Permulaan pada suatu kehidupan baru. Walaupun perkara ini datang pada usia yang sudah lewat, namun semua itu adalah ketentuan Yang Maha Esa. Allah maha mengetahui sesuatu yang terbaik untuk hambanya. Aku redha dan pasrah dan mengharapkan yang terbaik untuk diriku di dunia dan pada hari pembalasan kelak. Aku benar-benar berharap agar keputusan yang kuambil ini akan membahagiakan diriku dan keluargaku yang akan kubina insya-Allah pada 10 Jun nanti.

Fasa bertunang adalah untuk berkenal-kenalan. He phoned me a day after my engagement. Hatiku berbunga-bunga. Every night, I'll wait for his call. Day after day, I know more about him. It is important for me to get ready to be his wife. Now, I am more confident and ready. And I hope he will be happy to have me as I am.

Ayu, his daughter ask engagement photos through email. We communicate through emails and sms. She called me mama. I like to hear that. One fine day, Siti Hajar, his second daughter sms me. We started communicating with each other. Soon I realized that I grow fonder with them. Now Siti Hajar is back to her hostel. That's mean she won't 'sms' ing me again. I'm going to miss her. Yes, I miss her already. Razif send messages through Facebook. We chat for awhile. I'm very glad that I had the opportunity to talk to them, to get to know them. It is very important to me that they can and will accept me as their mother. Now, I'm already thinking as one of their family, my family. I have another two, Alang and the last one. I hope they are fine.

Day after day passed. I had my pre-wedding course at TTDI last weekend. Now I'm waiting for the suitable day to get my HIV test. When every document is done, we'll get it signed and send it to the Khadi Office. Then, get ready for the wedding. Wah, so much to spend, and a lot to buy! I'll better make a check list!

1. kad jemputan
2. bunga telur
3. beg berkat
4. gift
5. tuala good morning
6. air mineral
7. cadar
8. bunga katil
9. baju nikah
10. baju pengantin
11. make-up
12. pelamin
13. veil and accessories
14. lucky draw
15. cake
16. what else?

3 comments:

gadisBunga™ said...

salam akak...

saya kawan nani yg datang kenduri sabtu lepas.

masyaAllah..terharu saya baca cerita akak ni...sesungguhNya Allah itu maha penyayang kan kak?

saya doakan agar akak behagia hingga ke akhir usia. amin.. :)

CS said...

CL
I just love this particular entry! It makes me wanting to fall in love again, auwww..

P/S: rasa sebak gak

RemoveMyName said...

bahagianya rasa bile baca entri nih... tahniah...