Wednesday, June 10, 2009

Terengganu Trip 4 - 7 Jun 09

4 Jun 2009

Subuh tadi baru balik ke rumah. Petang dah bergegas ke sekolah kerana Shamsul kata kami akan bertolak pada pukul 8.30 malam. dahlah tak ada transport, selepas urut tangan yang sakit ni, saya terus berkemas nak ke Terengganu pulak. Minta tolong adik ipar hantar ke komuter pastu tumpang rosli ke sekolah.Selepas itu pergi DG mall beli CF Card - RM80 for 2 gig card.

Bertolak ke Terengganu pukul 10.30 malam. Lewat dapat kereta. Sepanjang perjalanan tak boleh tidur pun. Nik buat lawak Australia. Pastu dia bawak laju, melambung-lambung beb!

Finally we reached Marang at 4.30 am. Kami bermalam di rumah persendirian milik orang berada. Bertuah sungguh dapat menginap di sini. Macam istana zaman silam. Siangnya, kami bersarapan di gerai tepi jalan, makan nasik kuning.
Lepas itu kami ke Kuala Terenggganu dan singgah di Pasar Payang.Kemudian singgah di pantai Kelulut.

Sampai di resort, makan buah-buahan dan kami swim sekejap. Lepastu terus pergi ke jeti Marang untuk mencandat sotong. Kami cukup bersemangat untuk mencandat. Nasib kami agak malang, cuaca kurang elok. Laut bergelora. Dahtu naik bot kecil. Memang mengerikan ketika di atas laut dan apabila bot dipukul ombak. Pada masa itu, rasa nak suruh balik saja. Apabila semua orang sudah terlentok kecuali Nik, akhirnya kami mengalah dan pulang ke darat kira-kira pukul 10.00 malam.

Nak sangat makan sotong, kami pun singgah di gerai Kelulut dan order pelbagai juadah. Ambik kau! Hari ketiga- Pagi-pagi mereka pergi ke pasar untuk membeli bekalan untuk bbq malam nanti. Sementara itu saya pergi jalan-jalan di luar, makan jagung dan ronda pantai. Terjumpalah orang membela ikan siakap dan sebagainya. Beli tiga ekor ikan untuk bbq malam nanti. Kemudian saya pergi swimming.

Agak-agak pukul 11.00 gitu, kami ke Terengganu, menunaikan jemputan Hana. Makan tengah hari di sana. The puddings was soooooo sedap! TQ Hana. Kemudian, kami ke Arfa Batik. Belilah beberapa helai kain batik sarung untuk emak. later singgah di kedai Kain jackel - hahaha dapat 3 pasang baju raya. Kami meneruskan perjalanan ke Masjid Kristal.
Cantik sungguh masjid ini. Selepas itu, kami melawat monumen yang terletak berhampiran masjid kristal tersebut. Suatu pengalaman yang sungguh menarik. tiket masuk ialah RM10 untuk dewasa dan RM5 untuk kanak-kanak. di dalam, kami menyewa buggy dan bayar lagi RM10 seorang, tapi berbaloi. Kat Australia lagi mahal segala bayarannya. Enjoy the photos. Malam - bbq, mak oi, banyak sungguh makanan. Syukur alhamdulillah. 7 Jun 09- Sebelum berangkat pulang, kami pergi ke pasar dulu dan sempatlah saya membeli sotong, ketam dan ikan kembung untuk dibawa pulang. On the way ke KL, kami singgah di Kuantan untuk membeli sata dan epok-epok. Kami lunch di Mama Ros, tepi sungai Pahang I assumed. Jalan jem teruk di highway. Nik bawa kami masuk jalan mana tah. but finally we reached Sri Bestari at about 10.00 pm.

Overall, ini adalah lawatan yang sungguh menyeronokkan dan penuh warna-warni. Harap-harap lawatan dengan group super senior ni akan dapat diadakan setiap tahun.