Sunday, December 28, 2008

Latest News about Hairol Fitri

Hari Jumaat, petang. saya bersama SN dan SM pergi ke rumah Hairol Fitri untuk menziarahi beliau. Dia baru pulang ke Malaysia pada hari Rabu/Khamis. So elok benarlah kami pergi dan melihat sendiri keadaan Hairol.

Dari segi fizikal, Hairol Ok, boleh berjalan dan melakukan aktiviti-aktiviti biasa. Cuma dia cepat letih dan suka nak tidur. Cuma dia menghadapi masalah sikit. harap-harap kawan-kawan Hairol dan guru-guru dapat memahami keadaan Hairol dan respons sebaik-baiknya supaya tidak menjejaskan emosi Hairol dan menyukarkan proses penyembuhannya. keluarganya amat mengharapkan kerjasama daripada semua kenalannya agar turut membantu Hairol agar cepat pulih.

Hairol mengalami masalah ingatan jangka pendek. Ingatan jangka panjangnya Alhamdulillah. Dia masih tahu nama saya dan guru-guru yang menziarahinya. Tapi selepas itu dia mungkin lupa bahawa kami ada menziarahinya. Kadang-kadang, hairol sendiri tak ingat apa yang dikatakannya 5 minit yang lalu. Jadi kawan-kawan yang berinteraksi dengannya melalui sms dan sebagainya mungkin terkeliru dan membuat remarks yang mungkin tidak sesuai seolah-olah Hairol masih seperti dulu. Contohnya ada seorang kawannya yang berkata; "What's wrong with ur brain? atau What have u done to ur brain? " Dalam keadaan biasa, mungkin keadaan begini adalah normal dalam kalangan kawan-kawan. Tetapi dalam keadaan sekarang ini, frasa-frasa tersebut mungkin akan menyinggung perasaannya atau dia akan tertanya-tanya dan takut dia akan merasai kekurangan yang boleh menyebabkan self-esteemnya terjejas dan melambatkan pemulihannya.

Jadi, keluarganya berharap agar kawan-kawan dan guru-guru serta sanak saudara akan memahami keadaan ini dan turut membantu beliau setakat yang kita terdaya agar Hairol sepat sembuh contohnya dengan terus berdoa.

Buat masa ini Hairol akan terus menjalani rawatan dengan HKL dan dia akan bercuti dari belajar sehingga arahan doktor untuk berbuat demikian. Hairol adalah seorang pelajar yang pintar dan berpotensi untuk mendapat 8A dalam PMR yang sepatutnya didudukinya pada tahun 2009. Buat Hairol, semoga lekas sembuh.

No comments: