Monday, December 22, 2008

Lenguh ...and thank U

Hari ini balik dari sekolah pada kira-kira pukul 8.30 malam. Takut nak stay a bit longer alone. Lagi pun, tangan dah lenguh. Banyak betul mengedit hari ini. Setiap page nak kena buka dan semak. Budak-budak designer ni pun tak sensitif. Ada gambar yang kecil sangat nak dibesarkan. Ada pulak tu gambar besar sangat sampai terpotong kepala atau badan. Tulisan pulak tak justified. Ada page yang nampak kosong sangat sedangkan gambar banyak, dan sebagainyalah. Semua itu perlu dibetulkan. Tu belum edit ejaan salah lagi. Reporter ni pun satulah... Tajuk dalam bahasa Melayu, report dalam Bahasa Inggeris. Dah bercampur-aduk. Kalau mata tak peka, memang belasah ajerlah....

Memang rumit dan leceh buat Yearbook ni terutama kerja-kerja editing. Pada peringkat awal, kena ambil gambar dan simpan dalam folder dengan teratur. Kemudian, kena siapkan laporan dan edit laporan. Lepas tu design page dengan menggunakan Photoshop. pastu transfer kat Illustrator. Akhir sekali barulah save dalam EPS format. Yang lecehnya kalau dah simpan dalam fail EPS, dan kalau ada kesalahan kenalah buka balik Photoshop dan edit di situ dan transfer semula ke dalam EPS file. Tu yang tangan sampai lenguh tu.

Tentu ada soalan. Kenapa tak buat terus dalam Illustrator? Memang, kalau buat dalam AI file, kerja-kerja editing akan lebih mudah. Tetapi masalah timbul juga bila nak edit gambar. Gambar lebih mudah dan cantik kalau diedit melalui Photoshop.

Itu kira ok lagi, masalah besar akan timbul apabila disigner buat dalam Photoshop dan AI tapi hanya hantar AI (EPS) file. Kalau ada kesalahan, langsung tak boleh edit. So, apa yang dapat saya buat? Saya kenalah tunggu designer datang ke sekolah dan hantarkan fail Photoshop tu untuk buat editing. Masalahnya ialah sekarang orang sedang bercuti. Siapa nak datang ke sekolah masa cuti-cuti ni kan....( huhu saya jer yang belum cuti). So, worst come to worst, i'll have to redesign that particular pages.

But here, i would like to express my sincere thanks and appreciation to those who help me during this holiday, who have sacrificed their valuable time, who have done their duties dan responsibilities well and committed to the task given to them. Without them, I 'die'. Walaupun Yearbook masih belum siap lagi, tapi tak kisahlah, nak ucap terima kasih tu tak kiralah bila-bila pun. Terima kasih kepada cikgu-cikgu - Razaarina, Helmy, Roslina Alias, Mrs Liew, Puteri, Hana yang membantu dalam designing dan editing. Terima kasih juga kepada rakan-rakan penyibuk yang memberikan dorongan dan sokongan serta kritikan seperti Yoges, Halijah, Rohaya, Shamsul, Rosli dan lain-lain. Taklah sunyi sangat apabila you all datang ke sekolah.Terima kasih juga kepada pakcik guard yang sporting dan tunggu serta bukakan gate bila saya datang hari ahad atau pulang lewat malam.

Terima kasih tak terhingga juga harus diberikan kepada Ketua Editor (pelajar) Lim Yesheng yang datang malam-malam dan hari Ahad untuk menyiapkan YB. (Tulah, siapa suruh kerja cepat-cepat). To Stephanie, I love u .... huhu bawa ole-ole dari Indon ya! To Nik Fadzrin, I don't know what to do without you. Thanks soooo much. In a way, i'm getting to know more about u. And i'm going to miss u. Kei Jin, your design improved a lot. I like it, thanks. Can u come again tomorrow? haha.Vinodh, thanks for your help. Your support is much appreciated. Who else? Of course, thanks to VP Pn Siti Normah for your understanding and special thanks to Mrs Tan for not asking me directly, when the Yearbook ready for distribution. Stress wo....

And I must not forgetting Milah and her husband for helping me. Helping what? i don't want to tell. Thank so much Milah. You are a life saver!!! Alamak, i'm hungry. What to eat tonight?

5 comments:

Anonymous said...

CL, pengorbanan lu akan dibalas di Syurga .. insyaallah.

Anonymous said...

Entahlah CS, yang pentingnya kerja wa selesai.
Next year Disember wa nak gi holiday. Jom gi Uk atau Australia ker...seminggu dua.

Anonymous said...

Wa adik beradik plan nak ke Perth in March. Nephew wa nyer convo. Tak taulah menjadi ke tak cos dara wa exam time tu. Kalau nak gi UK, wa serik. Wa tak tahan 13jam dlm pewot kapal terbang..

Anonymous said...

CS,
Kita duduk kat sayap jelah.... teringat kat Kak Za pulak.

Anonymous said...

kat sayap dan ekor? jgn lupa..hehe