Thursday, October 23, 2008

Chef for the day


Haha... seronok juga jadi chef sekejap. The form three students Post Exam Activities - wa and the gang buat cooking demonstration. Wa incaj of cake and biskut. Wa buat demo biskut cornflakes dan tart gulung and butter cake. Wa buat sekali and then the student will do sekali.


Mula-mula wa tunjuk camner nak buat kek bodo - a very simple butter cake. Kerna kelengkapan yang kurang, (Awatlah oven sekolah ni kecik sangat, dulang-dulang yang saya bawa semua besar-besar, tak muat.... sib baik ada satu dulang kek yang kecil dan tudung periuk untuk bakar biskut. Can i complain to the school or not?) wa modified recipe, kecilkan sukatan.

The recipe:

150 g butter
150 g castor sugar
150g self-raising flour
3 eggs.
Vanilla essence 1/2 teaspoon.

Cara-caranya:
1. Pukul butter dengan gula sehingga kembang. (color dah tukar putih)
2. Masukkan telur sebiji demi sebiji.
3. Masukkan esen vanila.
4. Tepung yang sudah diayak diadun bersama sehingga rata.
5. Masukkan ke dalam dulang pembakar yang sudah disapu mentega dan bakar dengan kepanasan 180-200 darjah Celsius selama kira-kira 45 minit.

Biskut Cornflakes

1/2 kampit konflakes (kotak kecil) diramas.
2 1/2 cawan tepung naik sendiri
1/2 cawan gula castor
seketul mentega 250g
potongan ceri untuk hiasan.


Cara-caranya:
Pukul mentega dengan gula sehingga kembang. Masukkan tepung dan cornflakes. Adun hingga rata. Sudukan ke dalam cawan kertas. Hias dengan ceri merah. Bakar dengan kepanasan 180 - 200 selama lebih kurang 20-25 minit. Senang kan?
Tart Nanas Gulung.

Jem nanas yang redimed cap Nona
Margerin atau mentega secukupnya.
tepung gandum secukupnya.
telur kuning secukupnya.


Cara-caranya. (Senang jer)
Katakanlah sebuku mentega. Mentega yang lembut ini digaulkan dengan tepung yang sudah diayak kira-kira 2 cawan, pastu adun rata tapi kalau masik melekit kat tangan, tambah lagi tepung. hati-hati jangan terover pulak. setelah rata, ambil sedikit dan masukkan ke dalam acuan dan tekan. kalau smooth jer oklah, kalau pecah-pecah maknanya adunannyer keras. so campurkan sedikit butter supaya adunan lembut. Letakkan inti( jem yang diketul-keulkan) dan gulung secukup gulungan.

Ambik kuning telur campurkan dengan sedikit pewarna kuning kalau ada. Sapukan kuning telur di atas gulungan tart. Bakar cam biasa.

Sibuk masak, gambar yang cantik tak terambil.

Asyik betul student wa, memerhatikan cara-cara membuat tart gulung.

Kek, cup cake (lebihan kek butter) dan tart gulung. Semua ni yang student buat, yang wa demo dah habis tak sempat ambil gambar.


Kelakar pulak bila tengok gambar semasa buat preparation. masyaAllah, berterabur.... tak organize betul. Next time, wa akan buat dengan lebih kemas dan teratur.



2 comments:

Anonymous said...

Chef Liz, wa nak rasa tart tu. Nak, nak, naaaak. Bawak Ahad ni, bleh??

Anonymous said...

Alamak CS, tart tu dah habis ditala murid-murid wa. Kalau nak bawak kenalah buat yang lain. huuhuhu