Sunday, June 7, 2009

I'm back from Perth....

Salam.
Lima hari di Perth memang tidak cukup. Kalau tambah lagi 2 atau 3 hari lagi kira puas jugaklah. Banyak tempat menarik yang telah saya kunjungi selain mengikuti the Top Performers melawat dua buah sekolah di Perth.

Hari Pertama
Tiba di lapangan terbang pada kira-kira 5.30 pagi. cuaca agak sejuk dengan tiupan angin pagi. Setelah selesai urusan di lapangan terbang, kami ke Jalan Hay berhampiran Criterion Hotel untuk sarapan pagi. Tak banyak kedai yang dibuka. Akirnya kami singgah di Criterion Hotel dan menjamah toast and butter + coffee ($5.00). Sedap juga, tapi kopi hampeh...

Kemudian, kami dibawa ke King's Park. The tour guide- Mr David (Beckem) said, pada waktu siang tempat ini dipanggil King's Park tapi pada waktu malam dah jadi Kiss Park. huhu King's Park terletak di sebelah Swan River. Very interesting dan the view is magnificent! But the moment I step down the couch, I started to take photos of birds, ducks and a special bird standing with open wings. I understand that the birds has a non waterproof feathers, so when the birds flew into the river to catch fish, all its feathers are wet and it has to open its wings to dry the wings. Pity this bird. But as soon as the feathers dries, it will go into the water again to find food because it is hungry already. I guess the white bird is tern and the duck - I don't know what species but one thing that I know, they remind me of one special friend CS.



Later we went to Frementle after stopping at various places in King's Park.



The Memorial
Here we had our lunch. What else - the fish and Chips.

Yummy and the chips were so gebu.
After I had my lunch, I wander about the place and took some photos of the place and the birds. Oh they are so many of them. They even steal the food from the table!

Sebelum ke Freementle, kami melawat ke Perth Mint.
Di sini kami menyaksikan demonstrasi meleburkan emas dan menjadikannya jongkong emas. Wow. Saya juga berkesempatan menimbang berat badan saya dan dinilaikannya dengan emas. Cuba teka berapakah nilai saya? $2.5 million or billion (I forgot already).

Selepas makan tengah hari di Freementle, kami dibawa ke Freementle Market.
Pasar ni hanya dibuka pada hari Jumaat, Sabtu dan Ahad. Banyak barang yang dijual disini,tapi apa yang lebih menarik ialah buah-buahan dan sayur-sayurannya. Kami (Saya, Roslina dan Snormah) banyak membeli buah dan sayur untuk di makan semasa sarapan pagi. Barang-barang cenderamata di sini agak mahal. Namun, saya membeli juga sebungkus rantai kunci koala. Ada 12 di dalamnya dan berharga $7.50. Kadar tukaran wang ialah $1 = RM2.80. Mahal kan? Nak beli barang kat sini tak boleh convert ke RM. Tak terbeli nanti. Belasah sajalah.... Sempat juga saya membeli buah kegemaran saya iaitu strawberry $4.90 dan $2.90.Maaaanis sangat!

Sebelum kami dihantar pulang ke City Stay Apartment-
tempat kami menginap, kami disinggahkan di pasar raya untuk membeli apa-apa yang patut kerana di hotel tak ada makanan, jadi bolehlah kami makan pagi esok. Kami membeli roti, susu, air mineral, telur dan sebagainya. Di sini, pelastik tidak digunakan, sama ada bawa beg sendiri atau kena beli beg kertas atau diberikan kotak sahaja untuk membawa barang-barang yang dibeli. Di Perth, kedai tutup awal. Pukul 5.30 petang dah tutup. hampeh... Depan hotel ada Habour Town - di sini ada Factory Outlet. Sempat juga pergi sekejap dan beli kebab. $10.00 satu. Banyak juga barang yang menarik, tapi tak beli kerana kedai dah nak ditutup. lagi pun tak berani lagi nak membeli, kerana takut bajet lari.

Malam pertama di Perth, tidur lena sekali. Agaknya sayalah yang tidur paling lewat iaitu sebelum pukul 10.00 malam.

2 comments:

CS said...

Quack, quack.. tengok duck tingat CS. Wow! Citerlah lagi CL, I thak thahaan nak baca citer selanjutnya nih. I got kenangan manis kat sana gak..quack2.

Lezah Zaini said...

CS, saya dah citer sampai hari kelima pun.
Nak gak tahu, apa kenangan manis kat sana tu?