Saturday, November 1, 2008

5 SC 1 2008

SPM bakal menjelang. 83 pelajar sekolah wa yang akan menduduki peperiksaan pada tahun ini and wa mengajar Bahasa Melayu untuk kelas 5 SC1 dan Perdagangan dengan 5 Arts. Daripada 30 orang pelajar 5sc1, wa ramalkan akan ada sekurang-kurangnya 15 orang yang akan mendapat A. Ini hanya ramalan tau. Sama ada menjadi atau tidak kita tunggu sajalah keputusannya bulan Mac nanti. Wa harap these people will get A

1. Adri
2. Chee Yong
3. Stephanie
4. Kei jin
5. Sue Ying
6. Janine
7. Laila
8. Kam Yoong
9. Zhen Howe
10. Vinodh
11. Azarea
12. Danial
13. Siew Hong
14. Yee Mung
15. Pei Tsyr
16. Nik Fadzreen
17. Justin
18. Seng Rong dll
Antara banyak namani, yang paling konsisten ialah Janine, Laila, Pei Tsyr dan Yee Mung. Tetapi kematangan Stephanie semakin menyerlah, kupasan ideanya dalam karangan amat menakjubkan. Pengurusan perenggannya amat baik, cuma kadang kala ada sikit kesalahan bahasa. Lagi kelebihannya ialah penggunaan kosa katanya yang luas dan bertepatan dengan laras bahasa. Saya mempunyai keyakinan bahasa Stephanie akan mendapat 1A.

Saya juga suka melihat perkembangan Adri. Selain tulisannya yang lebih kemas (perubahan yang menakjubkan), Adri dapat melihat yang tersirat dengan baik, mempunyai pemikiran yang kritis dan kreatif dan telah mula membebaskan dirinya daripada kongkongan penulisan tipikal. Adri telah lebih adventures sekarang.

Seorang lagi yang dapat saya lihat kemajuannya ialah Danial. Mungkin dia tidak sedar, namun saya dapat melihat perkembangan yang memberangsangkan. Saya dapati Danial lebih fokus dan bersedia. Sekarang dia tahu apa yang dia mahukan. Danial juga telah mengambil perhatian tentang apa yang saya ajarkan dan dia memahami kehendak soalan dengan baik. Saya berdoa agar Danial mendapat 1A dalam BM. Tapi ya Danial, perbaiki tulisan anda, ambik contoh Adri, dia mampu melakukannya.

Nik Fadzeen. Dia ni agak kurang mesra dengan saya, entah kenapa saya kurang pasti. Tapi belakangan ini saya dapati diani sudah ada peningkatan sama ada dalam Rumusan mahupun karangan. Dengan persediaan yang lebih rapi, saya berharap Nik dapat A juga.

Chee Yong, Haiyaaaaaaaaaaaah, sure A one.... I'll never forget your smile and that haiyoh..

dan nama-nama yang saya tidak ulas, masing-masing telah menunjukkan peningkatan dan kesungguhan dan saya berkeyakinan akan mereka. Bagi nama-nama yang saya tidak sebutkan, bukan mereka tidak mampu untuk mendapat A, namun keputusan mereka akan lebih baik daripada keputusan percubaaan. itu saya yakin. Saya hanya bimbang kepada beberapa orang pelajar yang dah dekat nam exam pun masih releks lagi.

2 comments:

Anonymous said...

5 SCIENCE 1 ROCK 4EVER....WE LOVE SSB...

Anonymous said...

chee yung here....
kenapa selalu nama saya salah..??? (T.T)
walau bagaimanapun, terima kasih juga atas keyakinan cikgu kepada saya...
hehe, saya dalam "list"
haaiiiyeh....

ALL THE BEST TO ALL FORM 5...
Keep in touch..